Tuesday, January 4, 2011

Ikhlaskan Diri Anda

Perkataan ikhlas mudah disebut tapi susah nak dipraktikkan. Sebab itu lah para ulamak sepakat mengatakan, amalan yang paling payah sekali adalah untuk mengikhlaskan hati dalam sesuatu amalan.

Kita boleh memberikan sedekah, tapi belum tentu disertakan dengan niat yang ikhlas. Kita boleh bantu seseorang, cuma dalam hati ini mungkin terpendam perasaan mengaharapkan balasan.

Walau macamana pun, kita tetap kena berusaha untuk melatih hati ini untuk meningkatkan tahap keikhlasan. Sebagai contoh, barangkali hari ini keikhlasan kita hanya di tahap 30%, jadi kita cuba tingkatkan lagi untuk jadikan 35%. Kemudian usahakan lagi untuk mencapai tahap yang lebih baik. Lama kelamaan hati ini akan menjadi lunak dan tenang untuk melakukan sebarang ibadah.

Sheikh Mutawalli Sya'rawi pernah menyatakan, "Jika kita melakukan sesuatu perkara mengharapkan balasan manusia, kita akan dibalas hanya sekadar ihsan individu tersebut. Tetapi apabila kita melakukan sesuatu mengharapkan balasan daripada Allah, Allah pasti akan memberikan ganjaran yang sewajarnya."

1 comment:

  1. ikhlas tu mmg susah, melainkan kita betul2 ikhlas cntakan Allah..

    teruskan perjuangan menulis..:-)

    ReplyDelete